Tutkimusuutinen

Kirjoittaja:

Kasper Salin

Julkaistu:

26.06.2025

Jaa:

Virtuaaliteknologiat liikunnanopetuksessa – kohti yksilöllisempää ja tehokkaampaa oppimista

Virtuaaliteknologiat liikunnanopetuksessa – kohti yksilöllisempää ja tehokkaampaa oppimista
Kuva: Brian Penny, Pixabay

Uudet teknologiat, kuten virtuaalitodellisuus (VR), lisätty todellisuus (AR) ja yhdistetty todellisuus (MR), ovat yhä enemmän läsnä arjessa ja opetuksessa.

Liikuntakasvatuksen alalla nämä teknologiat voivat parantaa oppimiskokemusta ja fyysistä kuntoa.

Pérez-Muñoz kollegoineen (2024) halusi selvittää VR:n, AR:n ja MR:n käyttöä liikunnanopetuksessa. Tutkimus toteutettiin systemaattisena katsauksena, PRISMA-menetelmää käyttäen analysoitiin tietokantoja, kuten WOS, Scopus, PubMed ja Google Scholar.

Tutkimus osoitti, että VR-, AR- ja MR-teknologioiden käyttö liikunnanopetuksessa on lisääntynyt merkittävästi viime vuosina. Neljä pääaluetta nousi esiin: pedagogisten menetelmien käyttö, motoristen ja terveyteen liittyvien taitojen parantaminen, oppilaiden yksilöllinen huomiointi ja oppimiskokemuksen parantaminen. Teknologioiden käyttö paransi oppilaiden fyysistä kuntoa, motoristen taitojen oppimista ja terveyteen liittyviä elementtejä.

Tutkimus osoittaa, että VR-, AR- ja MR-teknologiat voivat merkittävästi parantaa liikunnanopetuksen laatua. Ne tarjoavat uusia menetelmiä, jotka voivat lisätä oppilaiden motivaatiota ja parantavat oppimistuloksia. Nämä teknologiat voivat tarjota yksilöllisiä ja mukaansatempaavia oppimiskokemuksia erityisesti oppilaille, joilla on eritystarpeita. Vaikka teknologioiden käyttö liikunnanopetuksessa on lupaavaa, opettajien on tärkeää sopeutua ja omaksua näiden uusien menetelmien hyödyntämiseen. Tämä vaatii koulutusta ja tukea, jotta teknologioiden potentiaali voidaan hyödyntää täysimääräisesti. Tarvitaan lisää tutkimusta, joka kattaa laajemman ikäryhmän, jotta teknologioiden vaikutukset voidaan ymmärtää kokonaisvaltaisesti.

Kasper Salin

kasper.salin@jyu.fi

Lähde

Pérez-Muñoz, S., Castaño Calle, R., Morales Campo, P. T., & Rodríguez-Cayetano, A. 2024. A Systematic Review of the Use and Effect of Virtual Reality, Augmented Reality and Mixed Reality in Physical Education. Information, 15(9), 582. https://www.mdpi.com/2078-2489/15/9/582