Tutkimusuutinen

Kirjoittaja:

Arto Laukkanen

Julkaistu:

28.11.2025

Jaa:

Ulkouiminen voi kasvattaa muutakin kuin uimataitoa

Ulkouiminen voi kasvattaa muutakin kuin uimataitoa
Kuva: Seriina Posio

Ulkouiminen, itsepelastus ja hengenpelastus ovat nousemassa tärkeiksi osiksi liikunnanopetusta.

Ulkouiminen, itsepelastus ja hengenpelastus ovat nousemassa tärkeiksi osiksi liikunnanopetusta, mutta niiden merkitys voi ulottua paljon pidemmälle kuin pelkkään turvallisuuteen. Norjalaistutkimus selvitti, miten liikunnanopettajat kokevat ulkouimisen opetuksen. Tutkijat kysyivät myös näkevätkö opettajat ulkouinnin voivan edistää oppilaiden kokonaisvaltaista kasvua – niin sanottua Bildungia.

Tutkijat haastattelivat kuutta yläkoulun liikunnanopettajaa, joilla oli kokemusta ulkouimisen opettamisesta. Vaikka opetukseen liittyy hankaluuksia – kuten resurssien puute ja turvallisuusvastuu – opettajat kokivat ulkouimisen tarjoavan ainutlaatuisia oppimiskokemuksia. Kylmä vesi, vaihteleva sää ja luonnonolosuhteet loivat tilanteita, joissa oppilaat joutuivat kohtaamaan pelkojaan, säätelemään tunteitaan ja tukemaan toisiaan. Näissä hetkissä opettajat näkivät mahdollisuuden kasvattaa oppilaiden vastuullisuutta, itsenäisyyttä ja solidaarisuutta.

Erityisesti hengenpelastusharjoitukset korostivat yhteistyön ja toisten huomioimisen merkitystä. Opettajat kertoivat, että oppilaat oppivat paitsi pelastamaan toisia, myös luottamaan itseensä ja ymmärtämään oman kehonsa reaktioita haastavissa tilanteissa. Tämä ei ole vain taitojen opettelua, vaan kasvua ihmisenä.

Tutkijat korostavat, että ulkouimisen pedagoginen potentiaali jää helposti hyödyntämättä, jos se nähdään vain teknisenä taitona. Opettajat tarvitsevat enemmän koulutusta ja tukea, jotta ulkouiminen voisi tukea oppilaiden kokonaisvaltaista kehitystä. Liikunnanopetusta onkin tarkasteltava laajemmasta kasvatuksellisesta näkökulmasta, jolloin myös kylmä vesi voi olla lämmin kasvuympäristö.

Arto Laukkanen

arto.i.laukkanen@jyu.fi

Lähde

Esser-Noethlichs, M., & Hegland, L. 2025. PE teachers’ experiences with teaching outdoor swimming, self-rescue and lifesaving: A context for skill development or Bildung? European Physical Education Review, 0(0). https://doi.org/10.1177/1356336X251358128 https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1356336X251358128