Tutkimusuutinen

Kirjoittaja:

Kasper Salin

Julkaistu:

30.12.2024

Jaa:

Teknologian integrointi liikunnanopetukseen saattaa pysähtyä opettajaan

Teknologian integrointi liikunnanopetukseen saattaa pysähtyä opettajaan
Kuva: Antero Aaltonen

Digitaalisen teknologian käyttö opetuksessa on yleistynyt. Sen vaikutuksista liikuntakasvatukseen on keskusteltu kuitenkin melko vähän.

Onnistuneen teknologian integroinnin opetukseen takaa opettajien riittävä teknologinen taito. Wallace kollegoineen (2023) halusivat selvittää opettajien ja opiskelijoiden kokemuksia digitaalisen teknologian käytöstä liikuntatunneilla. He halusivat myös arvioida opettajien digitaalisia taitoja ja niiden vaikutusta opetukseen. Tutkimus kartoitti opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä digitaalisen teknologian käytöstä liikuntatunneilla. Aineistona olivat kyselyt ja haastattelut, joissa selvitettiin opettajien koettuja digitaalisia taitoja ja teknologian käytön esteitä.

Opettajat kokivat digitaaliset taitonsa heikoiksi, mikä johtui sekä henkilökohtaisista että koulun asettamista esteistä. Esteiksi opettajat nimesivät mm. riittämättömän koulutuksen, resurssien vähäisyyden, tuen puutteen teknologian käytössä ja teknologian käytön pelon. Opiskelijat tunnistivat teknologian käytön potentiaalin, mutta kokivat sen hyödyntämisen olevan rajallista opettajien taitojen puutteen vuoksi.

Opettajien digitaaliset taidot ovat keskeinen tekijä teknologian onnistuneessa integroinnissa liikuntatunneille. Opettajien koulutusta ja tukea tulisi lisätä, jotta teknologian käyttö voisi parantaa oppimiskokemuksia ja -tuloksia. Teknologian tulisi integoroitua luontevaksi osaksi opetusta, eikä tuntua irralliselta palaselta.

Kasper Salin

kasper.j.salin@jyu.fi

Lähde

Wallace, J., Scanlon, D., & Calderón, A. 2023. Digital technology and teacher digital competency in physical education: a holistic view of teacher and student perspectives. Curriculum Studies in Health and Physical Education, 14(3), 271-287. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/25742981.2022.2106881#abstract

Kirjoitus on julkaistu alun perin Liikunta & Tiede -lehdessä 5/2024