Tutkimusuutinen

Kirjoittaja:

Arto Laukkanen

Julkaistu:

30.04.2025

Jaa:

Liikunnanopettajakoulutus valmistaa vain osittain koulun liikuntakulttuurin kehittämiseen

Liikunnanopettajakoulutus valmistaa vain osittain koulun liikuntakulttuurin kehittämiseen

Liikunnanopettajien koulutusohjelmat eivät riittävästi valmista yhdysvaltalaisopettajia Comprehensive School Physical Activity Program (CSPAP) -ohjelmien toteuttamiseen kouluissa.

CSPAP on monitekijäinen, koko koulun lähestymistapa liikkumisen edistämiseen, joka pyrkii tarjoamaan oppilaille mahdollisuuden saavuttaa päivittäinen 60 minuutin liikuntasuositus ja kehittää elinikäisiä liikuntataitoja.

Tutkimuksessa havaittiin, että valtaosa liikunnanopettajakoulutusohjelmista kouluttaa opiskelijoita toteuttamaan CSPAP:tä sen kaikilla viidellä ydinalueella. Koulutusta tarjottiin useimmin laadukkaasta liikunnanopetuksesta (84 %), koulupäivän aikaisesta liikkumisesta (78 %) sekä koulun aamu- tai iltapäiväliikuntatoiminnan järjestämisestä (64 %). Harvimmin koulutus kattoi perheiden ja muiden sidosryhmien sitouttamisen (64 %) tai koulun henkilöstön sitouttamisen koulun liikkumisen edistämiseen (50 %).

Kuitenkin vain 26 prosenttia ohjelmista tarjosi CSPAP-aiheista käytännön harjoittelua koulutusohjelmissaan. Mielenkiintoinen havainto oli, että CSPAP-aiheista käytännön harjoittelua hyödynnettiin erityisesti koulupäivän aikaisen sekä aamu- ja iltapäiväliikuntatoiminnan järjestämiseen liittyen.

Koulun toimintakulttuurin kehittäminen liikkumista edistäväksi vaatii monipuolista johtamiseen liittyvää osaamista. Liikunnanopettajakoulutukset tarjosivat koulutusta liikkumisen sisältöosaamisesta käytännössä kaikissa tapauksissa (99 %). Johtamisosaamista (93 %) ja yhteistyötaitojen koulutusta tarjottiin myös hyvin useissa tapauksissa. Sen sijaan viestinnän ja liikkumisen edistämisen osaamista koulutettiin harvemmin (38 %).

Tutkimus antaa suuntaviivoja sille, miten liikunnanopettajien koulutusohjelmia voidaan parantaa, jotta ne paremmin tukisivat koulujen liikunta-aktiivisuuden edistämistä ja oppilaiden hyvinvointia.

Arto Laukkanen

arto.i.laukkanen@jyu.fi

Lähde

Hayley B. McKown, Christopher B. Merica & Cate A. Egan. 2024. Preparing Teachers for Physical Activity Leadership: Status of Comprehensive School Physical Activity Program in Physical Education Teacher Education. Journal of Teaching in Physical Education 44(1), 154–162. https://www.researchgate.net/profile/Christopher-Merica/publication/381081196_Preparing_Teachers_for_Physical_Activity_Leadership_Status_of_Comprehensive_School_Physical_Activity_Program_in_Physical_Education_Teacher_Education/links/665b6d5622a7f16b4f6ad41d/Preparing-Teachers-for-Physical-Activity-Leadership-Status-of-Comprehensive-School-Physical-Activity-Program-in-Physical-Education-Teacher-Education.pdf