Havaintoja, harha-askelia ja hiljaisia oivalluksia kouluttamisen maailmasta

Hyvän hankkeen voi tunnistaa vaikka siitä, että sen kohdeyleisö toivoo lisää jo kesken hankkeen.
Kävi nimittäin niin, että SOPIVA-hankkeeseen osallistuneet kunnat toivoivat koulutusta erityisesti liikuntaviestintään ja soveltavan liikunnan markkinointiin liittyen. Tämän toiveen myötä päädyin toiseksi kouluttajaksi SOPIVA-hankkeen Timo Ala-Vähälän kanssa. Aiemmassa työelämässäni olin kyllä koulutuksia vetänyt, mutta vain sisäisesti ja pienemmälle joukolle.
Aloitin koulutuksen suunnittelun niin sanotusti tyhjästä, ja sekös oli jännittävää. Huhtikuun 2025 aikana viestinnän ja markkinoinnin koulutus vedettiin Lounais-Suomen aluehallintoviraston alueen, Etelä-Suomen aluehallintoviraston alueen sekä Pohjois-Pohjanmaan alueen kunnille. Nyt toukokuussa ollaan kuitenkin siinä pisteessä, että positiivista palautetta on saatu ja on aika hieman hengähtää ja kehittää koulutusta entistä paremmaksi.
Tässä muutamia huomioita koulutusurakan suunnittelusta ja itse kouluttamisesta.
Asiantuntijan (eli kouluttajan) mielestä kaikki on tärkeää, vaikka ei ole. Omaan koulutusosiooni kertyi tuosta vain noin 100 PowerPoint-diaa, koska kaikki oli mielestäni tärkeää. Tiivistin esitystäni hieman (alle 80 diaa), ja vedimme koulutuksemme pilottiyleisölle, jonka jälkeen sain tarkkanäköistä, perusteltua palautetta, ja nyt pituus oli noin 70 diaa. On pakko tiivistää teemoja yhteen diaan ja hyödyntää ”lue lisää täältä” -linkkejä. Viestintä ja markkinointi ovat aihealueina varsinaisia kaninkoloja, joihin voi kadota, jos ei ole varovainen. Pitää ajatella koulutuksen kohderyhmää, valmiuksia ja resursseja. Kaikkea saatavilla olevaa tietoa ei tarvitse oksentaa ulos parin tunnin koulutuksen aikana.
Koulutuksen suunnittelu ja itse kouluttaminen on prosessi, johon pitää luottaa. Ensin tuijotin tyhjää ruutua, täytin post-it -lapuille teemoja ja pohdin että miten tästä kaikesta saa ehjän koulutuskokonaisuuden, joka päättyy ajallaan ja on jotenkin relevanttia. Kumma kyllä, kun joka päivä tekee vähän, niin teemat, järjestys ja esityksen logiikka alkavat rakentua, mutta tuo prosessi ottaa aikansa. Palautteiden perusteella on käynyt selväksi, että oikeilla jäljillä ollaan. Jälkeenpäin täytyy myös kiittää pilottiyleisöä, koska heiltä tuli paljon arvokasta palautetta. Pilotointi on iso ja tarpeellinen osa suunnittelua.
Kun on kehitettävä, pitää luottaa intuitioon. Kun oman koulutuksensa on vetänyt läpi muutaman kerran, tietää hyvin mikä on koulutukseni vahvin osio, mikä on keskinkertaista, ja mitä voisi parantaa. Hyvänä mittarina toimivat koulutustilaisuuden aikaiset tuntemukset: jotkin osa-alueet tuntuvat irrallisilta, liian laajoilta tai niistä puuttuu konkreettiset esimerkit, tai tulee tunne ”taas tämäkin dia pitää selittää, kun en keksinyt parempaa”.
Kannattaa nähdä paljon vaivaa, jotta koulutukseen liittyvät teoriat, työkalut ja viitekehykset sovelletaan käytäntöön. Esimerkki: sosiaalipsykologian löydökset ihmisiin vaikuttamisen mekanismeista ovat tärkeitä, mutta ilman käytännön kontekstia teoreettinen tieto jää leijumaan irrallisena. Kun sain ihmiseen vaikuttamisen perusperiaatteet esitettyä esimerkein, vieläpä liikunnan kontekstissa, olin jo pitkällä. Näin myös toimin, kun suunnittelin koulutuksen osioita. Ensin käytäntöä, sitten taustoittava teoria lyhyesti. Tämä prosessi on toki hieman kesken.
Yleisön lukeminen ja suunniteltu vuorovaikutus auttaa jaksamaan läpi koulutuksen. Etukäteen pohdin – jopa jännitin – yleisöä. Eni voinut etukäteen tietää, millä pohjatiedoilla tai asenteella koulutuksen yleisö oli liikkeellä, koska tulin SOPIVA-hankkeeseen mukaan kesken kaiken, eikä minulla ollut juurikaan kosketuspintaa kuntien liikuntaorganisaatioihin. Huoli oli turha. Kolmen koulutustilaisuuden aikana kuulin enemmän hyviä huomioita ja tarinoita liikuntaviestinnän arjesta, kun ehdin kirjata ylös. Lähtökohtaisesti liikunnan työntekijät pohtivat paljon viestintää ja markkinointia ja tekevät jo paljon oikeita asioita. Lisäksi opin, että kannattaa suunnitella yleisölle tehtäviä, jossa myös he pääsevät aktivoitumaan ja ääneen, varsinkin etäkoulutuksessa. Kaksi tuntia monologimaista luentokoulutusta ilman katkoja on aikamoinen kivireki kouluttajalle sekä kuuntelijalle.
SOPIVA-hankkeen tavoitteena on…
Tukea kuntia soveltavan liikunnan kehittämistyössä sekä lisätä tiedolla johtamista kunnissa ja opastaa strategiseen suunnitteluun ja toiminnan arviointiin. Hanke lisää tietoisuutta soveltavan liikunnan tilanteesta kunnissa ja AVI-alueittain tunnistamalla toimintaympäristön puutteet, vahvuudet ja kehityskohteet. Hanke kehittää suunnittelun työkirjaa kuntakokemuksien perusteella ja vahvistaa soveltavan liikunnan asemaa ja palveluita kuntakentällä.
Huhtikuun 2025 aikana viestinnän ja markkinoinnin koulutus pidettiin Lounais-Suomen aluehallintoviraston alueen, Etelä-Suomen aluehallintoviraston alueen sekä Pohjois-Pohjanmaan alueen kunnille.
Hannes Penttilä
viestinnän suunnittelija