Tutkimusuutinen

Kirjoittaja:

Anna-Katriina Salmikangas

Julkaistu:

29.12.2021

Jaa:

E-urheilutapahtumat lisäävät yhteisöllisyyttä

E-urheilutapahtumat lisäävät yhteisöllisyyttä
Kuva: Wikipedia

E-urheilutapahtuman seuraaminen paikan päällä tarjoaa erilaisen yhteisöllisyyden kokemuksen kuin tapahtuman seuraaminen kotikoneelta. Kokemukseen vaikuttavat tapahtuman mukaansatempaava ilmapiiri, katsojista muodostuva yhteisö, pelaajien ja joukkueiden fanittaminen. Myös omien pelitaitojen oppiminen ja kehittäminen kiinnostavat katsojia, joista noin 80 prosenttia myös itse harrastaa e-urheilua.

Pu, Xiao ja Kota kehittivät e-urheilutapahtuman katsojien motivaatiota selvittävän mittarin tutkiessaan kahden kansainvälisen League of Legends -pelin kutsukilpailun katsojia sekä Yhdysvalloissa että Taiwanissa. Heidän tutkimuksensa vahvisti tapahtuman fyysisten olosuhteiden ja teknologian merkitystä katsojien yhteisöllisen kokemuksen luomiseksi. Tästä syystä e-urheilulle on jo rakennettu omia areenoja ja lisää suunnitellaan.

E-urheilun harrastepelaaminen lisää parhaimmillaan sosiaalista vuorovaikutusta, mutta se ei korvaa paikan päällä e-urheilun parissa tapaamisen luomaa yhteisöllisyyttä. Näissä tapahtumissa huippupelaajien pelien seuraamisen lisäksi on tärkeää myös oma osallistuminen, oli se sitten pelaamista, uusien pelikavereiden löytämistä, pukeutumista pelin suosikkihahmoksi tai fanitapaamisia. Myös perinteisissä urheilutapahtumissa voitaisiin pohtia katsojien osallistumisen lisäämistä vastaavilla tavoilla.

Anna-Katriina Salmikangas

LÄHDE

Pu, H., Xiao, S. & Kota, R. W. (2021) Virtual games meet physical playground: exploring and measuring motivations for live esports event attendance. Sport in Society. DOI: 10.1080/17430437.2021.1890037.

Kirjoitus on julkaistu alun perin Liikunta & Tiede -lehdessä 4/2021.