Älykkäät ympäristöt voivat kohottaa koululiikunnan laatua

Uuden ajan teknologiset keksinnöt tulevat olemaan merkittävä osa arkea kaikilla elämänaloilla.
Deng kollegoineen (2024) toteaa Kiinan koulujärjestelmään kohdistuvassa tutkimuksessaan, että myös koulun liikuntatilojen rakentamisessa tämä nouseva trendi tulisi huomioida tavalla, jossa tutkittu tieto ja käytännön tarpeet kohtaavat. Tutkijat tarkastelivat älykkään koululiikunnan (smart school physical education, SSPE) mahdollisuuksia uuden sukupolven informaatioteknologian aikakaudella (new generation of information technology, NGIT). Monimenetelmäisessä tutkimuksessa tutkimusaineistoina toimivat erilaiset asiakirjat ja raportit modernin informaatioteknologian hyödyntämisestä liikunnassa ja urheilussa. Aineistoa täydensivät ministeriön edustajille, rehtoreille, opettajille ja oppilaille tehdyt syvähaastattelut teknologian käyttömahdollisuuksista ja -haasteista.
Tutkimus osoittaa, että moderni informaatioteknologia luo ennennäkemättömiä mahdollisuuksia parantaa koululiikunnan laatua esimerkiksi tekoälyn, puettavan teknologian ja liiketunnisteisten sovellusten hyödyntämisen myötä. Teknologian järkevä ja laadukas käyttö tukee oppilaiden itseohjautuvuutta ja monipuolistaa liikuntatuntien sisältöjä. Lisäksi modernit sovellukset mahdollistavat oppilaiden henkilökohtaisten ominaisuuksien ja mieltymysten tunnistamisen ja huomioinnin opetuksessa. Älykkään koululiikunnan täysmittainen ja tarkoituksenmukainen toteutuminen vaatii kuitenkin vielä paljon kehitystyötä ja resurssointia. Tutkijat peräänkuuluttavat resursseja koulujen teknologiainfrastruktuurien rakentamiseen sekä koululiikuntaan kohdennettuun, moderniin teknologiaan perustuvaan tuotekehittelyyn.
Annu Kaivosaari
annu.kaivosaari@uef.fi
Lähde
Deng, C., Feng, L., & Ye, Q. 2024. Smart physical education: Governance of school physical education in the era of new generation of information technology and knowledge. Journal of the Knowledge Economy, 15(3),13857–13889. https://doi.org/10.1007/ s13132-023-01668-0