Blogi

Kirjoittaja:

pääsihteeri Jari Kanerva, LTS.

Julkaistu:

16.05.2019

Jaa:

Jo 102. kertaa Italian ympäri

Parhaillaan ajettava Italian ympäriajo, Giro d'Italia, on käynnistänyt jälleen maantiepyöräilyn Grand Tour -kesän. Heinäkuussa on vuorossa Tour de France Ranskassa. Kolmikon täydentää La Vuelta ciclista a España, joka ajetaan elo-syyskuussa Espanjassa.

Italian ympäriajo sai alkunsa, kun italialainen urheilulehti La Gazzetta dello Sport ilmoitti elokuussa 1908 koko sivun otsikolla järjestävänsä seuraavana keväänä Italian ympäriajon, Giro d'Italian. Lehti mainosti tapahtuman olevan tärkein ja suosituin kansainvälinen pyöräilytapahtuma. Tämä oli vastaisku L’Auto-lehden perustamalle Tour de France -etappiajolle, joka ajettiin ensimmäisen kerran jo kesällä 1903. Ensimmäinen Vuelta järjestettiin vuonna 1935 Informaciones-päivälehden aloitteesta.

Ensimmäisen Italian ympäriajon lähtö tapahtui 13. toukokuuta 1909 Milanosta. Kilpailussa oli kahdeksan etappia ja sen kokonaispituus oli 2 447 kilometriä. Ajajat olivat kaikki italialaisia. Vuosien saatossa kisasta on tullut kolmiviikkoinen kansainvälinen tapahtuma. Nyt siis ajetaan 102. kerran, sillä kilpailua ei ajettu 1915–1918 ensimmäisen maailmansodan vuoksi. Toinen maailmansota esti kilpailemisen 1941–1945.

Italian ympäriajon väri on vaaleanpunainen, sillä kokonaiskilpailun johtaja pitää yllään maglia rosa -nimellä tunnettua paitaa. Väri juontaa kilpailun koko historian ajan pääsponsorina toimineen urheilulehden, Gazzetta dello Sportin vaaleanpunaisesta paperin väristä. Paras ylämäkiajaja pitää vuorostaan yllään sinistä paitaa, maglia azzurraa. Pistekilpailun (kirikisa) johtajan paita on punainen eli maglia rosso passione. Historian saatossa on ollut myös musta paita, joka oli kilpailussa viimeisenä olleella ajajalla. Paita poistettiin nopeasti käytöstä, sillä se pitkitti merkittävästi etappeja, sillä osa pyöräilijöistä alkoi viivytellä taipaleella, jotta saisivat näkyvyyttä.

Parhaillaan käynnissä olevassa kisassa on 21 etappia, ja kun karavaani saapuu maaliin Veronaan 2. kesäkuuta, on takana yli 3 500 kilometriä kilvanajoa. Voittaja on istunut satulassa lähes 90 tuntia ja viimeiset apuajajat noin viisi tuntia pidempään. Maaliin ajaneiden keskinopeus koko kilpailun ajalta on noin 40 kilometriä tunnissa.

Italian ympäriajo ei ole vain mammuttimainen pyöräkilpailu, jossa on syntynyt myyttisiä pyöräilysankareita, vaan se on peilannut historiansa aikana yhteiskunnallisia muutoksia, poliittisia jännitteitä ja urheilun lieveilmiöitä.

Italialaista pyöräilykulttuuria ei voi ohittaa mainitsematta kahta moninkertaista Italian ympäriajon voittajaa ja kilpakumppania, nimittäin Fausto Coppia (1919–1960) ja Gino Bartalia (1914–2000). Coppi oli kotoisin teollistuneesta Pohjois-Italiasta ja edusti modernia kaupunkikulttuuria ja uutta teollista Italiaa, joka nousi fasismin tuhkasta. Bartali oli syvästi uskonnollinen, maaseutuvaltaiseen perinteeseen nojaavan Etelä-Italian kasvatti.

Miesten elämävaiheet olivat hämmästyttävän vastakohtaisia, jossa yhdistävinä tekijöinä oli italialaisuus ja pyöräily. Coppi palveli toisen maailmansodan aikana Italian armeijassa ja oli vankilassa kaksi vuotta heti sodan jälkeen. Bartali oli partisaani, joka auttoi sodan aikana pelastamaan noin 800 juutalaisen hengen salakuljettamalla asiakirjoja ja valokuvia pyöräänsä runkoon kätkettynä. Coppi vietti kilpauransa aikana luksuselämää ja Bartali hiljaista perhe-elämää. Heidän kaksintaistelunsa jakoi kannattajat ja Italian kahteen leiriin.

Copin ja Bartalin aikakausi päätti myös kultaisen ajan, jonka aikana vain sanomalehdet ja radio kertoivat ympäriajosta. 1950-luvun lopussa alkoi tv-aikakausi, joka muutti tarunhohtoisen kilpailun mainoskaravaanivetoiseksi mammuttitapahtumaksi.

Myös skandaalit ja harmaa-alue ovat kuuluneet Italian ympäriajon historiaan. Jo ensimmäisessä kilpailussa hylättiin neljä kilpailijaa, jotka olivat matkustaneet osan kilpailureitistä junalla. Mutta vasta 1960-lopussa laaja dopingin käyttö toi synkät pilvet koko kilpapyöräilyn ylle. Vuoden 1968 Giro on surullisen kuuluisa käryistään: kymmenen ajajaa jäi kiinni. Testituloksista pääteltiin, että lähes kaikki huippuajajat käyttivät suoritusta parantavia aineita. Tämän päivän lehtiotsikot kertovat, että ongelmasta ei olla vieläkään päästy eroon.

Niille, jotka haluavat perehtyä aiheeseen perusteellisemmin, voin suositella kahta englanninkielistä Italian pyöräilykulttuuriin liittyvää teosta, nimittäin John Footin Pedalare! Pedalare! A History of Italian Cycling (2012) ja Colin O’Brienin kirjoittamaa Giro d’Italia. The Story of The World’s Most Beautiful Bike Race (2018).

Entä suomalaiset pyöräilyn historioitsijat? Tässä yhteydessä on syytä mainita kirjailija, pyöräilijä ja pyöräilyselostaja Jukka Pakkanen. Hän on kirjoittanut kirjan Raateleva nousu – Johdatus ammattipyöräilyyn (2009).

 

Blogitekstin kirjoittaja: pääsihteeri Jari Kanerva, LTS

Colin O’Brienin kirjoittama Giro d’Italia. The Story of The World’s Most Beautiful Bike Race -teoksen kannet.

Colin O’Brienin kirjoittama Giro d’Italia. The Story of The World’s Most Beautiful Bike Race (2018).