Helppouden illuusiota metsästämässä

Artikkeli julkaistu lehdessä: 
Liikunta & Tiede 2-3.2016
Artikkeli alkaa sivulta: 
50

Balettitanssijan ”kilpailukausi” kestää kymmenen kuukautta, jona aikana tanssijan on oltava huippukunnossa. Työviikko on pääsääntöisesti kuusipäiväinen ja esityspäivät venyvät iltakymmeneen, kirjoittaa tanssija Asla Jääskeläinen Liikunta & Tiede -lehdessä.

Klassisen baletin oppiminen edellyttää pitkäjänteisyyttä ja kurinalaisuutta. Jokainen asento, liike ja muodot alkuasennosta loppuasentoon on tarkkaan määritelty varpaista, käsiin ja jopa katseen suuntaan. Tavoitteena on sulava liikevirtaus. Se vaatii täsmällistä ja kokonaisvaltaista kehonhallintaa koko liikkeen ja liikesarjojen ajan.

Baletin hypyt ovat haastavin tekniikkaryhmä. Niissä tarvitaan liikehallintaa, voimaa ja monipuolista osaamista. Hyppyjen vaikeus lisääntyy yhden jalan perättäisissä hyppysarjoissa sekä vartalon pystyakselin ympäri tapahtuvilla kierroksilla.

Tasapainoa vaaditaan sekä paikalla ollessa että liikkeessä, erilaisissa asennoissa pysymiseen ja ilmalennon aikaiseen kehon hallintaan ponnistuksesta alastuloon. Naistanssijan tulee hallita varvastossutekniikka ja  vartalonsa nostoissa sekä jopa eri asennoissa ilmaan heitettynä.

Miestanssija tarvitsee hyvää paritanssi-, nosto- ja alaslaskutekniikkaa sekä ”elävän painon” nostotekniikkaa erilaisin käsiottein. Piruetit eli pyörähdykset lattialla tapahtuvat päkiän varassa (naisilla myös varvastossun kärjellä). Kierroksia voi olla useita, huipuilla parhaimmillaan yli kymmenen. Yksittäisiä piruetteja voi olla peräkkäin jopa 32.

Grand pas de deux (pääparin paritanssinumero klassisessa baletissa) kestää noin 8‒10 minuuttia. Sen jälkeiset minuutin pituiset soolonumerot vastaavat 400 metrin juoksua. Sekä mies- että naistanssijoiden soolonumeroissa on paljon hyppyjä ja piruetteja, naistanssijoilla lisäksi erittäin vaikeaa varvastanssitekniikkaa. Nämä haastavimmat numerot sijoittuvat useimmiten esityksen loppuun.

Taito syntyy motorisesta kontrollista sekä karkean että hienomotoriikan hallinnasta moninivelliikkeiden vapausasteiden rentoon hyväksikäyttöön yhdistettynä. Helppouden illuusion luominen, asentojen ja liikkeiden elastisuus ja plastisuus vaativat vankkaa motorista kontrollia. Liikkeiden on tultava selkärangasta. Oikea suoritustekniikka ja liikelaajuuden ylläpito suojaavat myös vammautumiselta.

Baletti on aikaista erikoistumista vaativa laji. Kun asennot, muodot ja liikkeet ovat tarkoin säänneltyjä, niiden juurruttaminen tulisi aloittaa jo varhaisiässä. Baletti myös kehittää monia taitoja, henkistä sitkeyttä, yhteistyökykyä, toisten huomioon ottamista, keskittymistä, tarkkuutta, ilmaisukykyä ja itsehillintää. Menestyminen vaatii omatoimista oheisharjoittelua sekä terveitä elämäntapoja.

>>> lue koko artikkeli, pdf ohessa

Tiedostot

(application/pdf - 100.55 Kt)
Helppouden illuusiota metsästämässä

Anna palautetta

Voit antaa palautetta Liikunta & Tiede -lehden artikkeleista.